BIOFACH - Ekologiska livsmedel

BIOFACH är världens ledande mässa för ekologiska livsmedel. På BIOFACH är det över 3 000 utställare från hela världen dvs  senaste nytt från branschen för ca 50000 fackbesökare från 134 länder. Mässan bevakas intensivt av media med runt 1 000 journalister från närmare 40 länder. Här träffas alla viktiga aktörer från den ekologiska sektorn och ingen annanstans får företagen så goda möjligheter att profilera sig och knyta nya kontakter världen över med kunder, leverantörer och samarbetspartners.

På plats från Ekologiska Säljbolaget var Jens (försäljningschef DVH) och Mikael (VD och grundare), läs intervjun med båda två här:

Vilka trender har ni upptäckt eller ser som upcoming/förutspår? Vi identifierade att det var bra fokus på olika förpackningslösningar, den utvecklingen för design känns mer modern idag än tidigare. 2020 fanns det en separat hall för veganskt, men nu fanns veganskt utspritt i varje hall i stället, vilket var bra.

Jens, det var ditt första besök på Biofach, var det som du hade tänkt dig? Jag upplevde mässan som väldigt familjär, trevliga människor från hela Europa och man var stolt över sina produkter. Det fanns en yrkesstolthet som jag uppskattade väldigt mycket! Det var en otroligt bra uppslutning för mässan, man pratade om ca 50.000 besökare vilket är väldigt imponerande.

Mikael, du har besökt mässan ett par gånger nu, vilken är den bästa strategin för att ta sig igenom alla 8 hallarna? Strategin är att bara beta av hall för hall, det tar såklart lång tid, men otroligt intressant och kul!  Sen tycker jag att Biofach som helhet har en stor möjlighet för både länder och företag att visa upp sig med produkter samt hållbara produktionssätt av livsmedel. Biofach är främst en plats för branschnätverkande. En hel del föreläsningar, åsiktsspridning och debatter förekommer också i samband med mässan.