Vi fortsätter att boka in höstens kampanjer med butikerna och Ica Kvantum Lidingö är en av butikerna som kommer att delta under EKO-september. Vi fick chansen att ställa några frågor till Frida Nilsson som är handlare på butiken för att höra hur de ser på kampanjen och hur de jobbar med den.

“Med EKO-september kan man skapa en röd tråd i butiken och en anledning att fokusera sina kampanjer på det ekologiska sortimentet. “ Frida Nilsson, handlare Ica Kvantum Lidingö.

EKO-september är en återkommande kampanj för ekologisk mat och dryck bestående av 30 dagar med fokus på att lyfta vinsterna med att välja ekologiskt och KRAV- märkt. Bakom EKO-september står Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna, Sveriges Konsumenter och KRAV.

Hej Frida, vilka fördelar ser ni med EKO-september?

EKO-september är ett mycket bra initiativ som lyfter det ekologiska sortimentet och utbildar kunderna vilka mervärden man får och vad man är med och bidrar med när valet i kundkorgen blir ekologiskt. Det vore häftigt om september kan bli lika orange som oktober är rosa vilket är större chans om vi är många som deltar i kampanjen. Med EKO-september kan man skapa en röd tråd i butiken och en anledning att fokusera sina kampanjer på det ekologiska sortimentet. De tillhandahåller med tryckt kampanjematerial och en massa mer finns att ladda ner på http://heltenkelteko.se . Vi får dessutom hjälp att sätta upp kampanjematerial runt om i butiken som tex vippor, hyllkantsetiketter och bra korta budskap om ekologiska varors fördelar.

Varför ska fler butiker engagera sig i EKO-september?

EKO-september kommer med ett viktigt budskap för vår planet. Under hela september lyfter vi ekologiska varor på våra olika avdelningar på bästa säljplatser/gavlar vilket förutom informativa skyltar med relevanta budskap om vad ekologiskt innebär även synliggör ekologiska alternativ för våra kunder vilket ökar försäljningen på detta segment.

Hur jobbar ni med kampanjen i butik utöver kampanjmaterialet som vi sätter upp?

Vi använder oss av diverse kampanjemateriale som tex de korta filmsekvenserna på våra sociala medier och Butikstv-skärmar som finns att ladda ner från http://heltenkelteko.se . Vi dedikerar gavlar med ekovaror på våra olika avdelningar under september. Beachflaggorna i entrén uppmärksammar kunden direkt på att något händer i butiken. Vi har ett flertal demo/provsmakningar under månaden, något som är uppskattat av kunderna. Upplägget med en hel månad är bra vilket ger en flexibilitet samt att kunderna hinner uppmärksamma kampanjen.

Hur jobbar ni med ekologiskt under resten av året?

Vi är en butik som brinner för ekologiska produkter och har även något så unikt som en ekologiskt ansvarig i butiken. Att haka på kampanjen EKO-september som vi gjorde för 4 år sedan kändes självklart för oss.

Stort tack för att ni deltar på kampanjen och att vi tillsammans gör skillnad genom att lyfta ekologisk mat!

#vigörskillnad #heltenketeko #ekoseptember